Koncoročné odpočty tepla a vody: náhradná spotrebná zložka
V bytových domoch, ktoré nemajú merače na diaľkové odčítanie spotrieb, sú vlastníci povinní sprístupniť byt odpočtovej službe. Tá odčíta spotreby tepla, teplej a studenej vody. Údaje z meračov sú podkladom pre ročné zúčtovanie nákladov na bývanie. Odporúča sa, aby sa odpočet meračov v bytovom dome zrealizoval v jednom termíne, pretože rozpočítanie je tak objektívnejšie.
O termíne odpočtu musia byť informovaní vlastníci bytov najmenej 15 dní vopred, a to oznámením v spoločných priestoroch domu.
Výška nákladov vypočítaná podľa náhradných spotrieb
Náhradná spotrebná zložka sa vypočítava pre tie byty, v ktorých vlastníci:
- neumožnili nainštalovať či odčítať pomerové rozdeľovače tepla, určené meradlá alebo vodomery,
- neoprávnene do nich zasahovali, poškodili ich alebo ovplyvnili či znefunkčnili.
Náhradná spotrebná zložka sa určuje z hodnôt nameraných na meračoch v dome: pri teple ako 1,5-násobok priemeru na meter štvorcový, pri teplej vode ako 1,5-násobok priemeru na byt alebo nebytový priestor. Ak spotrebiteľ ovplyvňoval vodomer na teplú vodu, ide až o 3-násobok priemeru na byt alebo nebytový priestor. Náklady na teplo či teplú vodu sa tak môžu vlastníkovi radikálne navýšiť.
Výška nákladov vypočítaná podľa náhradných spotrieb býva pre spotrebiteľov nepríjemným prekvapením. Prvým zúčtovacím obdobím, kedy vlastníkov neodčítaných bytov postihli nové sankcie podľa vyhlášky MH SR č. 240/2016 Z. z., bol rok 2017. Odvtedy vzrástol aj počet reklamácií nákladov na teplo. Sylvia Martinkovičová zo spoločnosti ista Slovakia uvádza:
„Po koncoročnom vyúčtovaní sme zaznamenali zvýšený počet reklamácií z dôvodu navýšenia nákladov za odobraté teplo. Po hlbšej analýze a porovnaní nákladov s ostatnými rokmi sme zistili, že k reklamáciám pribudli aj byty, v ktorých majitelia neumožnili realizovať odpočet údajov o spotrebe, a tak spotrebná zložka musela byť určená podľa nových pravidiel. Ide hlavne o dlhodobo neobývané alebo veľkometrážne byty, pre ktoré bol v minulosti výpočet náhradnej spotreby výhodou. Preto vlastníci nemali záujem o spracovanie vyúčtovania na základe skutočnej spotreby.“
Ak sa odpočet meračov v dome zrealizuje počas jedného termínu, rozpočítavanie je objektívnejšie. „Napríklad odpočet údajov vody v jednom termíne sa dá považovať za najideálnejší. Dosiahne sa tým nielen určitá solidarita medzi konečnými spotrebiteľmi, ale môže sa podstatne znížiť nesúlad súčtu údajov bytových vodomerov a údajov od dodávateľa,“ dodáva Sylvia Martinkovičová.
Sprístupnenie bytu v termíne
Termín odpočtu je síce známy 15 dní pred odpočtom, nemusí však vlastníkovi vyhovovať. V takom prípade je dobré, ak byt na žiadosť vlastníka sprístupní napríklad sused či zástupca vlastníkov bytov. Skontrolovať, či sú údaje na meračoch a v odpočtovom protokole zhodné, je nevyhnutné pre prípad neskoršej reklamácie.
Ak merače v byte nebudú odčítané ani po zvyčajne dvoch bezplatných termínoch, vlastník by mal čo najskôr požiadať o individuálny termín. Správca bytového domu je totiž povinný nahlásiť dodávateľovi tepla súčet spotrieb nameraných na vodomeroch TÚV za predchádzajúci kalendárny rok v bytovom dome najneskôr do 31. januára nasledujúceho kalendárneho roka. Odpočet údajov z elektronických pomerových rozdeľovačov tepla sa vykonáva vždy až po 31. 12. bežného roka, pretože majú v pamäti hodnoty k tomuto dátumu, najneskôr však do obdobia rozúčtovania.
Zdroj: energie-portal.sk, ista.com