Spýtajte sa experta z vykurovanie24.sk: Je môj vykurovací systém ešte v záruke?
Igor Vojtek z banskobystrického regiónu sa obrátil na experta z vykurovanie24.sk a opýtal sa: „Podľa čoho spoznám, či je môj vykurovací systém ešte v záruke ?“
Odpoveď experta z vykurovanie24.sk
Dobrý deň, pán Vojtek,
mnoho spotrebiteľov si zamieňa garanciu so zákonnou zárukou. Tieto dve veci sa však právne veľmi líšia a na zodpovedanie Vašej otázky je veľmi dôležité ich vysvetliť. Zákonná záruka je zjednodušene povedané zákonom predpísaná informácia, ktorá chráni práva spotrebiteľov pred výrobcami a dodávateľmi. Garancia je naopak dobrovoľné plnenie výrobcu a môže ju sám zadefinovať. Nevylučuje však paralelnú zákonnú záruku.
Zákonná záruka
Zákonná záruka alebo zodpovednosť za chyby je ukotvená v zákone a má chrániť konečného spotrebiteľa pred vecnými a právnymi nedostatkami. O právny nedostatok ide napríklad vtedy, ak niekto predá inej osobe niečo bez toho, aby mu tá vec právne patrila. Častejšie sú však reklamované materiálne nedostatky. K materiálnym nedostatkom patrí okrem iného:
- Výrobok, ktorý nespĺňa požiadavky na kvalitu, funkčnosť a úplnosť, ktoré sú uvedené v kúpnej zmluve
- Dodávka „nesprávneho“ výrobku
- Nesprávna montáž alebo nesprávne odvedená práca
Na nový tovar platí zákonná záruka 24 mesiacov. V prvých dvanástich mesiacoch majú spotrebitelia právo bez problémov reklamovať u predajcu (napr. výrobcu alebo dodávateľa) výrobky spadajúce pod pojem materiálny nedostatok. Ak je predávajúci toho názoru, že nedostatok vznikol až po kúpe, musí to dokázať. Po uplynutí prvých dvanástich mesiacov zaniká táto dôkazná povinnosť predajcu a prechádza na kupujúceho. V prípade vykurovacieho zariadenia začína plynúť zákonná záruka od uvedenia do prevádzky.
Garancia
Na rozdiel od zákonnej záruky, garancia nie je zákonom ustanovená. Výrobcovia môžu nad rámec zákonnej povinnosti poskytnúť aj garanciu. O jej obsahu rozhoduje výrobca a aj o tom, na čo sa vlastne táto garancia vzťahuje. Rýchlo opotrebovateľné súčiastky a pomocné materiály sú vylúčené z garancie.
Garancia pri vykurovacích zariadeniach
Okrem dvojročnej zákonnej záruky poskytuje väčšina veľkých výrobcov vykurovacích zariadení svojim zákazníkom často garanciu piatich rokov na svoje výrobky. Na niektoré komponenty a materiálové vlastnosti poskytujú dokonca garanciu desať rokov. Garancia je však spojená s určitými podmienkami. Väčšina výrobcov tak napríklad vyžaduje, aby boli ich výrobky servisované v nimi stanovených intervaloch – a to v certifikovaných a na tieto výrobky špecializovaných odborných servisoch. Okrem toho má garancia platnosť iba vtedy, ak pochádzajú všetky zabudované komponenty od toho istého výrobcu. Dôležité je to z toho dôvodu, že bez plynulej súhry všetkých komponentov je sotva možná účinná prevádzka.
Niektorí výrobcovia vykurovacích zariadení poskytujú okrem toho pri niektorých zariadeniach predĺženie garancie, ak majú prostredníctvom špeciálnych systémov internetové spojenie. Majiteľ má tak svoje digitálne vykurovanie vždy pod kontrolou a inštalatéra, ktorému dôveruje môže poveriť kontrolou a nastavením zariadenia aj na diaľku. V prípade vzniknutých problémov možno tak čo najrýchlejšie reagovať.
Zhrnutie
Či je ešte vykurovacie zariadenie v garancii alebo nie, sa na diaľku nedá paušálne zistiť. Pokiaľ je v prevádzke dlhšie ako dva roky, s najväčšou pravdepodobnosťou sa naň už nevzťahuje zákonná záruka. Nie je však vylúčená platná garancia na určité komponenty. Pokiaľ je však v prevádzke už viac než päť rokov, klesá aj pravdepodobnosť, že výrobca bude garantovať funkčnosť niektorých komponentov. V prípade prevádzkovej doby viac ako 20 rokov sa tak či tak oplatí modernizácia vykurovacieho systému. Staršie vykurovacie zariadenia totiž pracujú veľmi neefektívne a zbytočne spotrebúvajú energiu.